måndag 24 november 2008

To bomb or not to bomb that is the question?

Fann ett insiktsfull litet inlägg i debatten om att "bomba" eller "baumba" sina 360 flippar på sidan "you will soon". Att BAUMBA eller BOMBA är att komplettera sin 360flip med en överdriven utsparksrörelse med bakfoten. I staterna kallas det tydligen "YO´ing out" Här hemma har man ju även hört benämningar såsom att "spreada" eller "Gymnasieflipa". Artikeln kan läsas här. Själv så besitter jag inte de fysiska kvalifikationerna som krävs för att kunna göra en proper "BAUMB", detta kan ha att göra med försvagad ljumskmuskelatur, men har inte fått något fullgott svar än. För att rättfärdiga denna brist i min trickrepertoar citerar jag författaren till ovannämda artikel:

So my advice to all you kids out there: Body tricks aren't cool. I don't care if you can clap your hands in the middle of a hardflip and I don't care if you can spread your legs as far as possible in a middle of a 360 flip. Quit faking the funk. Get that back foot in check, this ain't no goddamn benihana.

Men egentligen så tycker jag nog att även fenomenet BOMBA går under devisen - lagom är bäst. Och den som sitter på den allra bästa 360flipen aka tre´bomben är enligt mig Jimmie aka Jaffa.


















Jaffa-360fliper extraordinaire som med ett smakfullt avstånd mellan fötterna och rejäl snärt i framfoten, tar sig över Högskolegapet i Oslo.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med författaren och att JAFFO har de bästa 3flipsen! Det här med BAUMBing har eskalerat till vansinne, ett exempel på en överdrivet poserad BAUMBer finner vi nedan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1177768.htm?set=mp

Anonym sa...

Förrsten funderar jag kring BAUMBens födelse. I sommras åkte jag skateboard i sthlm där ett styck Albin på VA skate strängt stipulerade fakie 360 kickflipen som födelsen av BAUMBen. Då av rent tekniska skäl, eftersom en utkastad bakfot (eler fram om man åker fakie) gör tricket enklare. Detta skulle senare utvecklats till ett estetiskt tillägg på den vanliga 360 flippen.
Om vi bortser från teknik och i stället fokuserar på personer som möjligen kan ha modellerat denna slappfot, då tänker nog många på Stefan Janoski. Han slänger ut bakfoten på ett naturligtsätt, men kanske kan ha bidragit till ett eskalerande. Inte minst genom transworld instruktions film. Men kära vänner. Sist i detta maraton inlägg kommer min personliga teori. Essensen i denna benfläkar posering. Jag ska ta er tillbaka till år 1997. En Engelsman stod för delen "Rookie" i filmen "411vm 22".
http://www.youtube.com/watch?v=ge-lmSPxNbY
1:42 fick jänkarna modellerat hur Pål Svajer flippar, BAUMBen var född!

Anonym sa...

Intressant det där med att fakie 360flip är roten till baumben. Håller helt med om att Janoski besitter en avslappnad baumb och baumbar på ett naturligare sätt än tex ungen i hopprampsbilden som du länkade till Magz.

Paul Svajjer kan mycket väl ha tagit baumben från Londons rugged streets till solen i Cali. Men om man betraktar herr Paul när han utför en 360flip lite närmare dags dato, så kan man skönja en helt annan typ av baumb och enligt mig en riktigt delikat sådan. Se bara på hans DVS part tid 2.04 http://www.youtube.com/watch?v=BHy089Kz3G4
Man ser helt tydligt att fötterna baumbas men han behåller fortfarande ett anständigt avstånd mellan låren, ja han nästan kniper ihop dom.

Anonym sa...

skitsnack. sleva vajna e d som galler!
vi va forovrigt pa vingard i borjan av veckan. riktigt bra! //kg

Anonym sa...

Skitsnack hell yeah! Men inte desto mindre kvalificierat skitsnack.

Vinovison 2 skulle kunna heta "Hem till vinogården" kanske. Det australiensiska vin jag har mest erfarenhet av är Stanley baginbox 80 spänn för fyra liter. Mmmm good!

Hem till Swedun nåt över jul?

Anonym sa...

Jaffoe is the king kong baumb?
Old news in new daylight, ska sluka lite mer Jul mat nu. Sammla på mig lite mer motvikt att jobba med i nästa års fotarbete!

God Jul Boys!